NIEUWSBERICHTEN

oktober 2013

- Welkom op de website van de Quilt-Bee.
 Uitnodiging:
Vrijdag 25 en zaterdag 26 oktober
Onder het genot van thee, koffie en taart zijn de werkstukken te bewonderen van de 1e certificaatcursisten in Nederland van: The Royal School of Needlework
Deze zijn gemaakt onder de deskundige leiding van de getalenteerde docente: Jessica Grimm [http://www.jessicagrimm.com], van The Royal School of Needlework.
[http://www.quiltbee.nl]

- Royal School of Needlework Certificate in Hand Embroidery in Nederland
Sinds januari 2013 is het mogelijk om de lessen voor het Royal School of Needlework Certificate in Hand Embroidery in Nederland te volgen. RSN-docente Jessica Grimm verzorgt deze kleine groepslessen in haar zolderstudio. Het certificaat omvat vier verschillende borduurtechnieken die elk telkens in acht lesdagen worden aangeleerd. De cursus begint met de module Jacobijns crewelborduren. Vervolgens volgen, in willekeurige volgorde, naaldschilderen, goudborduren en, naar keuze, zwartborduren of canvasborduren. Naast het eigenlijke borduren, leert men ook het ontwerpen van borduurpatronen, een werkplanning maken, materiaalkennis, werken met een borduurraam en de tweehandenmethode en het opspannen van het gestikte borduurwerk. De totale kosten voor de certificaatcursus bedragen 4x 1020 engelse pond en ongeveer €300 materiaalkosten. Met het behalen van het certificaat laat u zien dat u vier borduurtechnieken op professioneel niveau beheerst. Met deze kennis bent u in staat om op vrijwillige of commerciële basis te borduren. Hierbij kunt u denken aan de kledingindustrie, in een atelier of studio, binnen de erfgoedsector, etc. Hieronder worden de verschillende modules kort voorgesteld. Meer informatie over de certificaatcursus kunt u vinden op de website van de RSN. Bij verdere vragen, graag onderstaand contactformulier invullen.

Krüwelstickerei, Crewelborduren, Crewel Embroidery
Met deze module begint het certificaat. Er wordt met dunne gekleurde wol op traditioneel linnen twill geborduurd. De Jakobijnse-stijl bloeide tijdens de regering van Jakobus I van Engeland (1566-1625) en wordt gekenmerkt door grote florale motieven die in geen verhouding staan tot de dierfiguren die ook worden meegeborduurd. De inspiratie kwam van de nieuwe sits-stoffen die door de handel met de Oost naar Engeland kwamen. Men voegde zelf onderwerpen uit de lokale flora en fauna toe. Veelal wordt er een levensboom afgebeeld. Het gaat bij deze module om het ontwerpen: compositie, kleurgebruik, correct gebruik van de steken, etc.

Goldstickerei, Goudborduren, Goldwork
Goudborduursel is vooral bekend van de kerkelijke en koninklijke gewaden. In deze module leert u de grondbeginselen van het goudborduren: ophogen met vilt en garen, cutwork, chipping en draad opnaaien. U maakt gebruik van de volgende metaaldraden: Japans gouddraad, pearl purl, twist, smooth purl, rough purl, check thread, wire check en spangles. Geborduurd wordt op een ondergrond van ruwe zijde.

Straminstickerei, Canvasborduren, Canvaswork
Geborduurd canvas werd vooral voor stoelzittingen en krukjes gebruikt. Tegenwoordig heeft zich ook een modernere variant ontwikkeld waarbij verschillende steken en innovatieve garens tot een rijkgetextureerd resultaat voeren. Het is in deze module echter ook mogelijk voor de historische variant te kiezen waarbij het kleurverloop van het onderwerp wordt nageborduurd met de halve kruissteek.

Nadelmahlen, Naaldschilderen, Needle Painting
Naaldschilderen maakt hoofdzakelijk gebruik van de ingrijpsteek. U borduurt met een enkele draad DMC/Anchor op een ondergrond van ruwe zijde. Tijdens deze module borduurt u een eenvoudige bloem, stuk fruit of groentesoort van een foto na. Het gaat er hierbij om de verschillende kleurnuances en schaduwwerkingen zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Hierbij is de richting van de steken erg belangrijk. Het eindresultaat is een borduurwerk met dieptewerking.

Schwarzstickerei, Zwartborduren, Blackwork
Van oorsprong was het zwartborduurwerk helemaal niet zwart, maar juist rood. Deze borduurtechniek komt uit het 15de eeuwse Spanje. Het doel van deze module is om de verschillende delen van het patroon met verschillende geometrische borduurpatroontjes op te vullen. Kleurnuances en schaduwwerking worden bereikt door het gebruik van garens met een verschillende dikte en het weglaten van delen van deze geometrische patroontjes. Er wordt geborduurd met zwart garen, en eventueel een accentkleur, op 36 ct vierkant geweven linnen.
[http://www.jessicagrimm.com/kurse-cursus-course.html]

* * *

oktober 2010

- boek: Doelesteyn [1901-2010], een eeuw beroepsonderwijs aan het Steegoversloot te Dordrecht (2010; Frits Baarda en Alieke Bruins)
* hoofdstuk 1 een vak leren
* hoofdstuk 2 groei in moeilijke jaren
* hoofdstuk 3 school in oorlogstijd
* hoofdstuk 4 een moderne huishouding
* hoofdstuk 5 nieuwe tijden, nieuw onderwijs
* hoofdstuk 6 van schoolvereniging naar leerpark
[interviews met: F.J.E. Koonings-Jelten, Nel Veth, Maartje Raatgeep-van Izerloo, Han(nie) Scheurwater-van der Sijde, Tine Schrijvers-van Riel, Annie Koorneef-van Breugel, mej. G. van der Wolde, mr. D.W. Beels, Marjan Eikelboom-Teuling, Hillie Schaap-de Jong, Petra de Hek-Lock, C.H.A. Spoelder-Wilkens, Gerrit Tegelaar, Carla Roeters van Lennep, Maaike van Eck, Jenny Masclee, B. Wijnia en A.D. van de Griend-Duijzer, M.C. Gelens-van Alebeek, Karina van Lent-Gorissen, Willy Tuk, ir B.M.Th. Dorland-Boer, Corrie Verburg-van 't Hof, Lien Valks-Albregts, Jetteke Roeters van Lennep-Caspers, ir. J. de Vries, Marianne Kruithof-van Kampen, Diet Dirksen-Burgers, Kees Verburg, Ruud van Engelen, mr R.S. Wegener Sleeswijk, Elizabeth de Schipper, Ineke van Eekhout-Wiggers. Sybe de Lint, Freek de Bruijn, Bep van den Berg-van der Holst, Henk Mooij, Ben Knüppe, Theo Tiebosch, Nail Gökbekir, Willem van de Putten, Peter troost, Louis Brandsen, Max Hoefeijzers]

* * *

september 2010

- tijdschrift Oud-Dordrecht september (2/2010):
artikel handwerkonderwijzeres Diderika van Geel

* * *

juli 2010

- [http://www.debibliotheekatotz.nl/]
Expositie donderdag 1 juli t/m zaterdag 14 augustus
Stitch 'n Bitch
Ieplaan 2 | Vestiging Alblasserdam Gratis
Breien is helemaal terug! In tegenstelling tot vroeger wordt er niet meer thuis onder de schemerlamp gebreid, maar gezellig samen in bijvoorbeeld een café. Om deze vernieuwde traditie in de schijnwerpers te zetten heeft de Stitch ‘n Bitch club van Alblasserdam een expositie over breien ingericht in vestiging Alblasserdam. Verschillende soorten wol en pennen, maar ook de laatste boeken over breien zijn hier te zien. Van 1 juli tot en met 14 augustus bent u tijdens openingstijden van harte welkom om deze expositie te bekijken.

* * *

juni 2010

- tijdschrift Oud-Dordrecht juni 2010 (1/2010):
artikel twee handwerkonderwijzeressen L.J. Veth en Adriana Rutten

* * *

mei 2010


toegevoegd op de website:
- artikel: Handwerkonderwijs in de 19de eeuw te Dordrecht (deel 2)

tentoonstelling:

- 05.06.10 - 28.11.10 Met naald en draad: 250 jaar Dordtse merk- en stoplappen
Op 5 juni zal de tentoonstelling Met naald en draad worden geopend in Huis Van Gijn. De tentoonstelling geeft een beeld van 250 jaar ontwikkeling van Dordtse merk- en stoplappen.
Nuttig handwerken was altijd een belangrijk onderdeel in de opvoeding van meisjes. Al vanaf de 16de eeuw kregen ze les in het merken, stoppen, mazen, breien, naaien en kantklossen. Er werd geoefend op zogenaamde merk- en stoplappen. Hierop werden vooral letters en cijfers in kruissteek geborduurd.
De oudst bekende merklappen in Nederland dateren uit de vroege 17de eeuw. In die tijd gebruikte men voorbeeldboekjes met verschillende motieven. Aan het eind van de 18de eeuw werden veel van deze motieven vernieuwd en gingen de meisjes andere borduursteken toepassen.
In de 19de eeuw werden meisjes voornamelijk onderwezen op diaconie- of bewaarscholen, in weeshuizen en brei- en naaiwinkels. Daarnaast konden ze terecht op één van de 30 particuliere scholen in Dordrecht.
Vier merklappen in de tentoonstelling komen uit het familiebezit van Simon van Gijn. Deze zijn geborduurd door zijn grootmoeder Cornelia Hooghwinkel, zijn vrouw Cornelia Agatha Vriesendorp en haar moeder Anne Cornelie van Wageningen. Daarnaast zijn er Dordtse exemplaren te zien.
Fotobijschrift
- Merklap door Cornelia Hooghwinkel, grootmoeder van Simon van Gijn, 1789
- Merklap door Cornelia Agatha Vriesendorp, vrouw van Simon van Gijn, 1851
- Merklap, vroeg 17de eeuw
[http://www.simonvangijn.nl]

* * *

(c) EvD Dordrecht 2010+2013.